W powietrzu unosi się zapach soli i smażonych ryb. W Wenecji wystarczy pociągnąć nosem, by poczuć, że włoska kuchnia to znacznie więcej niż wyśmienita pizza i boska pasta! Usiądź wygodnie w swojej gondoli (krzesło też może być) i wyrusz z nami w kulinarną podróż po La Serenissima.

Prostota z rybackim charakterem

Smakosze owoców morza (frutti di mare) w weneckiej tawernie poczują się jak ryba w wodzie! Wenecjanie uwielbiają molechesmażonego kraba pozyskiwanego ze słonych lagun regionu. Na stołach goszczą również gotowane mątwy (sepe al nero) czy langustynki serwowane z oliwą z oliwek i sokiem z cytryny (scampi alla veneziana). Jako przystawka czy lekki posiłek idealnie sprawdzi się ludowy przysmak z regionu Veneto: kremowa kaszka z chrupiącymi małymi krewetkami (polenta e schie). Jeśli ryby i owoce morza wolisz podziwiać w wodzie niż na talerzu, skosztuj wątróbki cielęcej po wenecku (fegato alla veneziana) czy jednej z wielu odmian polenty lub risotto.

Poleć z nami na city break lub dłuższe wakacje w Wenecji!

Kultowy smak Wenecji, czyli dorsz w śmietanie 

Miejsce: Baccalà Veneto
Adres: Sotoportego dei do Mori, 414

Więzi między norweskim dorszem a Wenecją sięgają XV wieku i przez stulecia lokalni mieszkańcy udoskonali metody obróbki i konserwowania dań z tej wyjątkowo trwałej ryby.  Słynny baccalà, czyli suszony dorsz w śmietanie, to powinien być absolutny priorytet dla każdego szanującego się odkrywcy weneckich smaków. 

Baccalà Veneto znajduje się w samym sercu zabytkowego centrum Wenecji, w pobliżu mostu Rialto. To restauracja założona w 2019 roku przez Paolo i jego synów Edoardo i Lorenzo będąca kontynuacja działań dziadka Ettore sprzed 80 lat. Rodzina kultywuje tradycyjny przepis na niezwykle kremowego dorsza wytwarzanego bez dodatku mleka i mąki. Tym samym jest to świetna propozycja dla osób cierpiących na celiakię i nietolerancję laktozy. Dostępny na miejscu sklep oferuje szeroki wybór typowych produktów kuchni weneckiej i dorsza przygotowanego na wiele pysznych sposobów.

Włoskie tapas w ekologicznym wydaniu

Miejsce: SEPA
Adres: Calle de la Bissa, 5482

SEPA to miejsce obok którego nie można przejść obojętnie. Jak zapewnia filozofia tego miejsca, wyselekcjonowane i najlepsze składniki to tylko jedna ze składowych podejścia do odpowiedzialnej kuchni. Tutaj liczy się także etyka kulinarna, a szczególną uwagę zwraca się na nowoczesne i ekologiczne rozwiązania. 

W codziennym serwisie SEPA stawia na ograniczenie plastiku w Wenecji poprzez używanie wody filtrowanej oraz stosowanie naczyń wykonanych z kukurydzy, co mocno zmniejsza codzienną emisję CO2 do atmosfery. Malutkie, przytulne, zawsze zatłoczone wnętrze zaprasza przechodniów do spróbowania dań autentycznej weneckiej kuchni, szczególnie typowego dla miasta cicchetti, ponoć najlepszej w wersji rybnej lub z owocami morza.

Jeden z wielu rodzajów cicchetti © shutterstock
Jeden z wielu rodzajów cicchetti © shutterstock

Nuty koszerności w centrum historycznej starówki

Miejsce: Ba Ghetto Ristorante Kosher
Adres: Cannaregio, 2873/c

Ciekawym punktem na mapie Wenecji jest restauracja Ba Ghetto Ristorante Kosher. Pierwszy lokal powstał w Rzymie, gdzie od początku cieszył się dużą popularnością, między innymi dzięki swojej koszerności. Nic więc w tym dziwnego, że kolejne restauracje Ba Ghetto zostały otwarte także w Mediolanie, Florencji i właśnie w Wenecji – w centrum historycznego getta weneckiego. 

Mieszkańcy i turyści pokochali to miejsce za sprawą przepysznej kuchni, w której spotykają się smaki trzech kultur – rzymskiej, judaistycznej oraz bliskowschodniej. Dużą rolę odgrywa również bezpośrednia włoska atmosfera, w której można się zakochać. Sezonowe menu, nowatorskie przepisy, eleganckie podanie, przestronne wnętrza oraz profesjonalizm obsługi nie pozwalają na zatrzymaniu się na jednym posiłku. Szczególną popularnością cieszy się tu niepozorny karczoch (carciofo), którego podanie zachwyca niemal każdego gościa.

Sprawdź, na jakie atrakcje w Wenecji bilety kupisz online

Giro dei Bacari – nietypowy sposób na zwiedzanie Wenecji

Istnieje sposób, aby w budżetowy i niezwykle barwny sposób łączyć zwiedzania miasta na wodzie z degustacją lokalnych kulinariów i życiem towarzyskim. To odwiedzanie licznych weneckich barów bacari, w których serwowane jest tanie domowe wino (ombra de vin) i przekąski (cicchetti). Te małe weneckie tawerny charakteryzuje rodzinny klimat i niskie ceny. 

Weneckie Giro dei Bacari ma długą tradycję i według obiegowych legend wymyślił je gondolier, który podczas degustacji nowego miał wykrzyknąć “xe just vin de bàcaro!”, czyli “idealne wino na imprezę!”. Od tego momentu w mieście codziennie organizowane są tzw. bacari tour zarówno w formie płatnych wycieczek z przewodnikiem, jak i spontanicznych oddolnych inicjatyw. Wspólne imprezowanie przy jedzeniu i piciu stało się symbolem weneckich uliczek, gdzie po zmroku często dzieje się więcej i jest po prostu ciekawiej niż na głównych ulicach starego miasta.

 Tradycyjne weneckie crostini © shutterstock
 Tradycyjne weneckie crostini © shutterstock

Kieliszek wina domowego w tej konwencji kosztuje 1€, a ceny przekąsek wahają się od 1 do 4€. Istnieje zatem duże prawdopodobieństwo na skomponowanie talerza weneckich tapasów (lepiej nie wygłaszać publicznie tej hiszpańskiej analogii!) i zamknięcie się z rachunkiem w 10€. Rywalizacja o najlepsze cicchetti w Wenecji jest zacięta, ponieważ te pyszne przekąski serwowane są w całym mieście. Do najpopularniejszych cicchetti należą m.in.

  • crostini – kawałki bagietki w formie kanapeczek z różnymi dodatkami;
  • tramezzini – kromki pszennego chleba z dodatkami; 
  • panini – kanapki najczęściej z ciabatty z mięsną wkładką;
  • polpette – smażone kulki mięsa, tuńczyka, sera czy ziemniaków 

Warto podkreślić, że ten osobliwy rodzaj fast foodu nie jest wymyślony pod turystów. Cicchetti są niezwykle popularne wśród mieszkańców, stanowią istotną częścią kultury weneckiej, a Wenecjanie jedzący cicchetti podczas spotkań towarzyskich z przyjaciółmi i rodziną to popularny element miejskiego krajobrazu. Przekąski te są traktowane przez nich najczęściej jako dodatek do wieczornych drinków przed kolacją.

Chcesz dowiedzieć się o innym niezwykle ciekawym sposobie poznania miasta? Sprawdź nasz artykuł o tramwajach wodnych w Wenecji.

Gdzie zjeść najlepsze cicchetti?

  1. Il Santo Bevitore – co charakterystyczne, w tym bacari nie serwują wina, a aż 20 piw z beczki w tym dobre rzemieślnicze trunki chmielowe z Lombardii.
  2. All’ Arco – niedaleko mostu Rialto w plątaninie wąskich uliczek znajduje się mały bar z dziurami w ścianie. To rodzinny interes, którego specjalnościami są m.in. sarde in saor (smażone sardynki marynowane w occie i gotowane z orzeszkami piniowymi, rodzynkami i cebulą) oraz baccalà mantecato (solony dorsz gotowany w mleku o kremowej konsystencji).
  3. Bacareto da lele – stara tawerna z przekąskami położona w znanej z towarzyskiego życia części Santa Croce. Zjesz tu jedne z najtańszych panini w mieście i napijesz się weneckiego wina w towarzystwie licznie zgromadzonych studentów.
  4. Cantina Do Mori – najstarsza bacari w Wenecji. Lokal ma ponad 550 lat tradycji i znany jest w całym mieście przez swój wystrój – sklepienie ciemnych pomieszczeń zdobią dziesiątki miedzianych doniczek. Obiegowe legendy głoszą, że swoich miłosnych podbojów dokonywał tu słynny Casanava. Warto przeżyć tu kulinarną przygodę w towarzystwie baccalà mantecato i lampką pysznego wina z regionu Veneto.
  5. Al Parlamento – świetnie położona mała tawerna wzdłuż weneckiego kanału z wystrojem starego statku. Lokal odwiedzany jest od rana do wieczora na śniadanie, lunch, przekąski lub po prostu kawę. Warto zamówić taglieri, czyli deskę mięs i serów.
Sprawdź oferty lotów i noclegów w Wenecji

Domowy makaron i ryby z laguny

Burano to wyspa na lagunie weneckiej, która słynie z kolorowej zabudowy. To tu w latach 60-tych powstał rodzinny biznes Trattoria Al Gatto Nero – prosta restauracja z niebieską fasadą podająca owoce morza prosto z laguny i domowy makaron. Doświadczeni szefowie kuchni serwują szeroką gamę dań,  w tym słynne risotto di gò alla buranella czy tagliolini alla granseola. Lokal przez lata wypracował renomę miejsca przepełnionego zapachami świeżych ryb, owoców morza, ziół, przypraw z sezonowymi produktami uprawianymi ekologicznie na sąsiednich wyspach laguny. Wszystkie makarony i desery wytwarzane są na miejscu według domowych receptur.


Przeczytaj również:

FAQ

Daniel Król

 Deny, autor bloga NaWylocie.pl

15 lat podróży po prawie 70 krajach i terytoriach spornych. Autostop, dziki biwak i lokalne speluny. Krwiobieg wypełniony backpackerskim stylem. Wiedzie żywot wyspiarza w Funchal wraz z księżniczkami. Kolekcjoner wspomnień i pamiątek ze świata.


Instagram

Szukasz konkretnego miejsca?