Gdzie leży Wybrzeże Amalfi?
Wybrzeże Amalfi, znane również jako Costiera Amalfitana, znajduje się w południowej części Włoch – w regionie Kampania. Rozciąga się na długości ponad 40 kilometrów, wzdłuż południowego wybrzeża Półwyspu Sorrentyńskiego – od miasta Salerno na wschodzie aż po okolice Sorrento na zachodzie.
Co czyni ten region wyjątkowym, nawet na tle Włoch? Przede wszystkim zapierające dech w piersiach ukształtowanie terenu. Strome klify wznoszą się tu prawie na wysokość 1500 metrów nad poziomem morza, tworząc spektakularną scenerię – która została w 1997 roku wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Poszukując Wybrzeża Amalfi na mapie zauważysz, że osią tego regionu jest słynna droga SS163 (często nazywana „drogą tysiąca zakrętów”), która wije się wzdłuż klifów, oferując wspaniałe widoki na morze. Co więcej, miasta i miasteczka tego wybrzeża są dosłownie wtulone w zbocza gór i klify, co tworzy ich niepowtarzalny charakter. Z jednej strony lazurowe Morze Tyrreńskie. Z drugiej – góry Monti Lattari. Efekt? Oszałamiający!
💡 A to ciekawe!
Papier z Amalfi jest ręcznie wytwarzany od XIII wieku. W Amalfi działały młyny papiernicze zasilane wodami górskich strumieni. „Carta d’Amalfi” to dziś ekskluzywny produkt używany m.in. do zaproszeń ślubnych i dokumentów dyplomatycznych.
Najpiękniejsze miasta i atrakcje Wybrzeża Amalfi
Wybrzeże Amalfi to prawdziwy klejnot Włoch. Od światowej sławy kurortów po zaciszne wioski rybackie – region oferuje różnorodne atrakcje dla każdego typu podróżnika.
13 pereł Wybrzeża Amalfi
Wybrzeże Amalfitańskie słynie z tzw. „13 pereł” – gmin, spośród których każda ma swój wyjątkowy charakter i atrakcje. Odkrywanie tych miejsc to jedna z największych przyjemności podczas podróży po tym regionie Włoch.

Vietri sul Mare to miasteczko uznawane za bramę do Wybrzeża Amalfi. Słynie z przepięknej, ręcznie malowanej ceramiki, której tradycja sięga XV wieku. Podczas spacerów napotkasz liczne warsztaty i sklepy z kolorowymi wyrobami, które będą idealnymi pamiątkami z podróży.
Cetara to urocza wioska rybacka, w której czas wydaje się płynąć nieco wolniej. Widok tradycyjnych łodzi rybackich w małym porcie tworzy idealną pocztówkę z wakacji. Być może odważysz się spróbować lokalnej specjalności, „colatura di alici” – czyli esencji z anchois, używanej jako przyprawa do makaronów i owoców morza.

Maiori może pochwalić się najdłuższą i najszerszą plażą na całym wybrzeżu, co czyni ją popularnym celem wśród rodzin z dziećmi. Warto zobaczyć też Collegiatę di Santa Maria a Mare z XII wieku i zamek Castello di San Nicola de Thoro-Plano.
Położone w głębi lądu Tramonti to miejsce idealne dla miłośników wina i spokoju. Gmina składa się z kilkunastu malowniczych wiosek rozsianych wśród winnic i gajów oliwnych, w których możesz spróbować autentycznych smaków regionu (a miejscowa pizza jest podobno jedną z najlepszych w okolicy).
Minori słynie z długiej tradycji wyrobów cukierniczych, szczególnie słodkiego „delizia al limone”. Koniecznie odwiedź tutejszą Villę Romana z I wieku n.e., która daje fascynujący wgląd w życie starożytnych Rzymian.
Położone na wysokości 350 m n.p.m. Ravello oferuje najbardziej spektakularne widoki na wybrzeże. To miejsce, które inspirowało artystów takich jak Richard Wagner – szczególnie ogrody Villi Rufolo i Villi Cimbrone, z których rozciąga się imponująca panorama.
Scala to najstarsze miasto na wybrzeżu, pełne średniowiecznych kościołów i ruin. To idealny punkt startowy dla miłośników trekkingu, którzy mogą eksplorować malownicze szlaki w górach Monti Lattari (szczególnie warto rozważyć trasę do Valle delle Ferriere – z jej bujna roślinnością i wodospadami).

Atrani, najmniejsza gmina we Włoszech pod względem powierzchni, zachowała swój autentyczny charakter niewielkiej wioski rybackiej. Jej plac Piazza Umberto I, przypominający raczej teatralną scenę niż tradycyjny rynek, otoczony jest kawiarniami i restauracjami, w których możesz spędzić leniwe popołudnie.
Amalfi – niegdyś potężny ośrodek handlowy, dziś historyczne serce wybrzeża i kurort przyciągający celebrytów. Nad miastem dominuje imponująca Katedra św. Andrzeja ze swoją charakterystyczną fasadą i monumentalnymi schodami. Nie zapomnij odwiedzić Muzeum Papieru, które dokumentuje słynną tradycję produkcji papieru „carta d’Amalfi”.
Conca dei Marini to spokojna miejscowość znana z Groty Szmaragdowej (Grotta dello Smeraldo), w której światło słoneczne przefiltrowane przez wodę tworzy magiczny, zielonkawy blask. To tutaj powstał również pierwszy deser „sfogliatella santa rosa” – przysmak, którego koniecznie musisz spróbować podczas Twojego urlopu na włoskim wybrzeżu.
Furore bywa zwane „miastem, którego nie ma”, ponieważ jego zabudowania są rozproszone po zboczach. Słynie z malowniczego fiordu – wąskiej zatoki między wysokimi klifami, w której znajduje się mała plaża i stare młyny wodne. Ściany domów zdobią kolorowe murale, co nadało miastu przydomek „malowanej wioski”.
Praiano to ciche miasteczko oferujące spektakularne zachody słońca, które można podziwiać z Zatoki Positano. Warto też tam zobaczyć kościół San Gennaro z jego charakterystyczną kopułą z majolikowych płytek oraz odwiedzić Plażę Gavitella – jedną z niewielu na wybrzeżu, która jest nasłoneczniona przez cały dzień.
Positano to prawdopodobnie najbardziej fotogeniczne miasto wybrzeża, z kolorowymi domami kaskadowo spływającymi w kierunku morza. Spacer wąskimi uliczkami wśród ekskluzywnych butików, galerii sztuki i restauracji to prawdziwa przyjemność. Koniecznie odwiedź kościół Santa Maria Assunta z jego charakterystyczną kopułą.

Ścieżka Bogów (Sentiero degli Dei)
Ścieżka Bogów (Sentiero degli Dei) to absolutna gratka dla miłośników pieszych wędrówek i spektakularnych widoków. Jej nazwa nie jest przesadzona – panoramy, które zobaczysz podczas tej trasy, są naprawdę boskie! Rozciągają się na błękitne wody Morza Tyrreńskiego, malownicze wyspy Li Galli (według legendy zamieszkiwane przez syreny, które próbowały uwieść Odyseusza) i całe Wybrzeże Amalfi. Nie bez powodu jest to jedna z najsłynniejszych tras trekkingowych we Włoszech!
Tu bogowie zeszli z nieba!
Choć „Sentiero degli Dei” (Szlak Bogów) to znany szlak pieszy nad wybrzeżem, niewiele osób wie, że nazwa pochodzi z mitologii – według legendy, właśnie tędy bogowie zbiegli z nieba, by uratować Odyseusza przed syrenami.
Ścieżka łączy niewielką miejscowość Bomerano (część gminy Agerola) z Nocelle (dzielnicą Positano). Trasa ma około 7-8 kilometrów długości, w zależności od wybranego wariantu, a jej przejście przeciętnie zajmuje od 2,5 do 3,5 godziny. Należy jednak zarezerwować nieco więcej czasu, bo na pewno będziesz chcieć zrobić kilka (a nawet kilkanaście) przystanków na zdjęcia i po prostu podziwianie widoków.
Poziom trudności Ścieżki Bogów można określić jako średni – trasa nie wymaga specjalistycznego sprzętu ani umiejętności, ale zawiera strome podejścia i zejścia, a w niektórych miejscach trzeba pokonać wiele schodów. Warto założyć wygodne buty trekkingowe z dobrą przyczepnością (sandały czy zwykłe tenisówki mogą okazać się niewystarczające, zwłaszcza po deszczu).
Jak rozpocząć wędrówkę? Najlepiej wyruszyć w Bomerano i kierować się w stronę Positano – wtedy większość trasy prowadzić będzie „z górki”, a widoki na Positano i wybrzeże będą przed Tobą przez znaczną część wędrówki. Na szlaku znajdziesz też kilka miejsc, w których uzupełnisz zapasy wody, Mimo to warto zabrać jej pewien zapas – szczególnie w gorące dni.

Najlepsze plaże na Wybrzeżu Amalfi
Chociaż Wybrzeże Amalfi kojarzy się przede wszystkim ze stromymi klifami (i nie bez przyczyny), znajdziesz tu także urokliwe plaże, które stanowią idealną odskocznię od zwiedzania. Większość z nich to niewielkie zatoczki z kamienistym lub żwirowym brzegiem – a to sprawia, że wody wokół nich są krystalicznie czyste i idealne do uprawiania snorkelingu.
Marina Grande, główna plaża miasta Amalfi, położona tuż obok portu, jest jedną z najbardziej dostępnych na całym wybrzeżu. Ta szeroka, żwirowa plaża oferuje wszystkie udogodnienia, jakich można oczekiwać: wypożyczalnie leżaków i parasoli oraz restauracje i bary serwujące lokalne przysmaki. Co więcej, widok na kolorowe domy miasta tworzy malownicze tło dla plażowania. W sezonie bywa jednak dość zatłoczona, więc jeśli szukasz spokoju, warto przyjść wcześnie rano.
Spiaggia Grande to chyba najbardziej ikoniczna i fotogeniczna plaża Wybrzeża Amalfi – a to dlatego, bo jest otoczona kolorowymi, kaskadowo ułożonymi domami Positano. Plaża jest pokryta ciemnym, wulkanicznym piaskiem i drobnymi kamykami. Znajduje się tu wiele ekskluzywnych klubów plażowych, gdzie można wynająć leżaki. Zachód słońca obserwowany z tej plaży, gdy ostatnie promienie oświetlają kolorowe fasady domów, to niezapomniane przeżycie!
Fiordo di Furore to niewielka, ale absolutnie magiczna plaża ukryta w wąwozie, nad którym góruje kamienny most. Plaża jest kamienista, a dostęp do niej zapewniają strome schody. Niestety – w tym momencie Fiordo di Furore jest zamknięte z powodu zagrożenia obsunięciem skał. Warto jednak śledzić informacje o ponownym otwarciu. To jedna z najbardziej „instagramowych” plaż na całym wybrzeżu, ale też jedna z najmniejszych – gdy już będzie otwarta warto przyjść wcześnie, by znaleźć miejsce.
Duoglio Beach to ukryta perełka. Znajduje się zaledwie kilometr od Amalfi, ale dostępna jest głównie od strony morza (chyba że chcesz zmierzyć się z 400 schodami prowadzącymi w dół z drogi). Ta kameralna plaża oferuje jedne z najczystszych wód na całym wybrzeżu, co czyni ją rajem dla miłośników snorkelingu. Znajduje się tu też centrum sportów wodnych, gdzie można wypożyczyć kajaki, deski SUP czy nawet sprzęt do nurkowania. Przy plaży działa również znakomita restauracja serwująca świeże owoce morza. Dzięki swojemu ukrytemu położeniu, Duoglio rzadko bywa zatłoczona, nawet w szczycie sezonu.
Warto dodać, że większość plaż na Wybrzeżu Amalfi to plaże prywatne, gdzie za leżaki i parasole trzeba zapłacić. Zazwyczaj jest też dostępny mały fragment plaży publicznej (spiaggia libera), ale często bywa on zatłoczony. Najlepsze miesiące na plażowanie to zdecydowanie czerwiec i wrzesień – wtedy woda jest już lub jeszcze ciepła, a plaże nie są tak zatłoczone jak w lipcu i sierpniu.
Jak dojechać na Wybrzeże Amalfi?
Planujesz podróż na Wybrzeże Amalfi? Pamiętaj, że ten region nie posiada własnego lotniska. Najbliższym portem lotniczym jest lotnisko w Neapolu (Napoli Capodichino – NAP), położone około 60 km od Amalfi. To właśnie stąd najłatwiej rozpocząć swoją przygodę z tym malowniczym regionem. Alternatywnie możesz rozważyć przylot do Rzymu (lotniska Fiumicino – FCO lub Ciampino – CIA), skąd można następnie udasz się na południe. To również dobry pomysł – bo pozwala połączyć wizytę w Wiecznym Mieście z wypoczynkiem na wybrzeżu.

Jak dojechać z Neapolu do Amalfi?
Z Neapolu do Amalfi masz kilka opcji transportu – każda ma swoje zalety i wady.
Najwygodniejszą opcją jest transfer prywatny, który zabierze Cię bezpośrednio z lotniska lub centrum miasta pod drzwi Twojego hotelu. To rozwiązanie, choć najdroższe (ok. 100-150 euro w jedną stronę), oszczędza czas i nerwy, szczególnie jeśli podróżujesz z dużą ilością bagażu lub w większej grupie.
Tańszą możliwością jest transport publiczny: najpierw pociągiem Circumvesuviana z Neapolu do Sorrento (bilety kosztują około 4,60 euro, a podróż trwa około godziny), a następnie autobusem SITA z Sorrento do Amalfi (bilety dobowe kosztują około 8-10 euro, a podróż trwa około 1,5 godziny). Warto wiedzieć, że autobusy w sezonie bywają bardzo zatłoczone, a kręta droga jest postrzegana jako dość męcząca.
W sezonie letnim (od kwietnia do października) dostępna jest również opcja przepłynięcia promem. Z portu w Neapolu lub z Molo Beverello możesz dostać się do Amalfi, Positano czy Sorrento. Podróż trwa około 1-2 godzin, a bilety kosztują od 20 do 30 euro. To zdecydowanie najbardziej malowniczy sposób dotarcia na wybrzeże.
Jak dojechać z Rzymu do Amalfi?
Podróż z Rzymu na Wybrzeże Amalfi zajmuje więcej czasu, ale jest wykonalna nawet jako jednodniowa wycieczka (co nie jest jednak bardzo dobrym pomysłem – region zdecydowanie zasługuje na dłuższy pobyt).
Najszybszą opcją podróży jest pociąg z Rzymu do Salerno. Szybkie pociągi Frecciarossa lub Italo pokonują tę trasę w około 2 godziny i kosztują od 30 do 50 euro w jedną stronę, w zależności od pory dnia i terminu zakupu. Z Salerno możesz następnie złapać autobus SITA do Amalfi (około 1 godziny jazdy) lub w sezonie skorzystać z przeprawy promem.
Alternatywą jest podróż autobusem z Rzymu do Salerno – jest tańsza, ale trwa dłużej (około 3-4 godzin). Firmy takie jak FlixBus oferują bilety od 15 euro w jedną stronę.
Jak dojechać z Sorrento do Amalfi?
Sorrento jest popularną bazą wypadową do zwiedzania Wybrzeża Amalfi – godną polecenia, jeśli planujesz również wizytę w Pompejach lub na Capri.
Najpopularniejszym środkiem transportu z Sorrento do Amalfi są autobusy SITA. Kursują one regularnie (co godzinę w sezonie), a podróż trwa około 1,5 godziny. Bilety kosztują około 8-10 euro. Pamiętaj, że nie można kupić biletu u kierowcy – należy nabyć go wcześniej w kioskach, trafice (sklepach tytoniowych) lub online.
W sezonie letnim możesz również skorzystać z rejsów promowych, które kursują między Sorrento a głównymi miejscowościami wybrzeża. To droższa opcja (od 20 euro w jedną stronę), ale zdecydowanie przyjemniejsza – unikniesz zatłoczonych autobusów i krętych dróg, a dodatkowo będziesz podziwiać wybrzeże z najlepszej perspektywy.
Warto wiedzieć, że transport na Wybrzeżu Amalfi może być wyzwaniem, zwłaszcza w szczycie sezonu. Drogi są wąskie i kręte, parkingi ograniczone i drogie, a autobusy przepełnione. Dlatego jeśli nie masz doświadczenia w jeździe po włoskich drogach, lepiej zrezygnować z wypożyczania samochodu i zdać się na transport publiczny lub zorganizowane wycieczki.
Gdzie nocować na Wybrzeżu Amalfi?
Wybór miejsca na nocleg na Wybrzeżu Amalfi zależy od Twojego budżetu, oczekiwań i planów zwiedzania. Każde z miasteczek ma swój unikalny charakter i atmosferę, więc warto zastanowić się, co jest najważniejsze dla Ciebie.
Amalfi to centralny punkt wybrzeża, co czyni je idealną bazą wypadową do zwiedzania innych miejscowości. Znajdziesz tu szeroki wybór hoteli, pensjonatów i apartamentów, choć ceny są wyższe niż w mniej znanych lokalizacjach. Amalfi oferuje również najlepsze połączenia autobusowe i promowe z innymi częściami wybrzeża oraz najbogatsze życie nocne (nie licząc być może Positano). Nocleg w samym centrum miasta oznacza jednak spory ruch turystyczny pod oknami – jeśli cenisz spokój, rozważ zakwaterowanie w górnej części miasta lub w pobliskich mniejszych miejscowościach.
Positano to kwintesencja luksusu i elegancji. Hotele z tarasami oferującymi spektakularne widoki na morze, ekskluzywne restauracje i butiki przyciągają zamożnych turystów z całego świata. Ceny noclegów są najwyższe na całym wybrzeżu – za pokój w dobrze położonym hotelu trzeba zapłacić od 300 euro wzwyż w sezonie. Miasto zbudowane jest na stromym zboczu, co oznacza również dużo schodów – niekoniecznie idealne miejsce dla osób z problemami z poruszaniem się. Jeśli jednak budżet nie jest problemem, nocleg w Positano to prawdziwe doświadczenie – szczególnie jeśli Twój hotel oferuje taras z widokiem na zatokę.
Salerno, położone na wschodnim krańcu wybrzeża, jest znacznie tańszą alternatywą i świetnym punktem startowym. To duże miasto z dobrymi połączeniami kolejowymi i autobusowymi. Życie toczy się tu bardziej po włosku, a nie pod dyktando turystów. Ceny noclegów są znacznie przystępniejsze – za przyzwoity pokój dwuosobowy zapłacisz od 70-80 euro. Z Salerno możesz łatwo korzystać z przepraw promowych wzdłuż wybrzeża (w sezonie) lub autobusów SITA, które regularnie kursują do głównych atrakcji regionu.
Ravello, to idealny wybór dla poszukujących spokoju i pięknych widoków. To elegancka miejscowość z luksusowymi hotelami i willami zanurzonymi w bujnej roślinności. Ceny są wysokie, ale nieco niższe niż w Positano. Minusem jest trudniejszy dostęp do plaż i konieczność polegania na autobusach, by dostać się do innych miejscowości wybrzeża. Jeśli jednak cenisz sobie ciszę, romantyczną atmosferę i spektakularne widoki, Ravello może być opcją w sam raz dla Ciebie.
Podróżujesz ze ściśle ograniczonym budżetem? Rozważ nocleg w mniejszych miejscowościach – takich jak Minori, Maiori czy Atrani (zaledwie 15 minut spacerem od Amalfi). Oferują one niższe ceny i mniejsze tłumy, a jednocześnie pozostają w rozsądnej odległości od głównych atrakcji.

Positano czy Amalfi – które miasto wybrać?
To pytanie zadaje sobie wielu turystów planujących wizytę na Wybrzeżu Amalfi. Oba miasta są wspaniałe, ale mają zupełnie inny charakter i atmosferę, więc wybór zależy od Twoich preferencji i stylu podróżowania.
Positano to prawdziwa perełka wybrzeża – malownicze, kolorowe domy kaskadowo opadające ku morzu tworzą prawdopodobnie najbardziej fotogeniczny widok w całych Włoszech (a umówmy się, konkurencja jest przecież ogromna). Miasto ma bardziej ekskluzywny, butikowy charakter, z eleganckimi sklepami, galeriami sztuki i restauracjami. Atmosfera jest bardziej kosmopolityczna, a wieczorami miasto tętni życiem. Minusem jest zdecydowanie wyższy poziom cen – zarówno noclegów, jak i restauracji czy nawet leżaków na plaży. Dodatkowo cała miejscowość zbudowana jest na wzgórzu, co oznacza… mnóstwo schodów – przemieszczanie się może być męczące, zwłaszcza w upalne dni.
Amalfi ma nieco mniej turystyczny charakter i bogatszą historię. Sercem miasta jest Piazza del Duomo z imponującą katedrą, wokół której toczy się życie miejscowości. Plaża w Amalfi jest mniejsza i bardziej kamienista, ale za to łatwiej dostępna. Miasto oferuje więcej opcji zakwaterowania w różnych przedziałach cenowych i ma lepsze połączenia komunikacyjne – zarówno autobusy, jak i promy kursują stąd do większości innych miejscowości wybrzeża..
Jeśli cenisz sobie luksus, widoki i nie przejmujesz się zbytnio budżetem – wybierz Positano. Jeśli wolisz bardziej autentyczne doświadczenie, lepsze połączenia komunikacyjne i nieco niższe ceny – Amalfi będzie lepszym wyborem.
Kiedy najlepiej odwiedzić Wybrzeże Amalfi i jaka jest wtedy pogoda?
Wybrzeże Amalfi cieszy się łagodnym, śródziemnomorskim klimatem, ale pogoda rzecz jasna zmienia się w zależności od pory roku. Czego możesz spodziewać się w poszczególnych miesiącach?
- Styczeń i luty to najzimniejsze miesiące, ze średnimi temperaturami 8-13°C, możliwe są opady deszczu. Wówczas wiele hoteli, restauracji i atrakcji jest zamkniętych, a transport publiczny kursuje rzadziej. To dobry czas dla osób szukających absolutnego spokoju i niskich cen, ale nie na plażowanie.
- W marcu temperatury zaczynają rosnąć (do 10-15°C), choć wciąż możliwe są deszczowe dni. Powoli otwierają się sezonowe restauracje i hotele, ale morze jest jeszcze zbyt zimne do kąpieli.
- Kwiecień oferuje coraz przyjemniejsze temperatury (13-18°C), a kwitnąca przyroda czyni ten miesiąc atrakcyjnym dla miłośników pieszych wędrówek. Większość obiektów jest już otwarta, a tłumów – jeszcze nie ma! Wyjątkiem bywają Święta Wielkanocne.
- Maj to jeden z najlepszych miesięcy na wizytę na wybrzeżu. Dlaczego? Temperatury to już 15-22°C, dni są słoneczne, a ogrody kwitną! Morze też zaczyna się rozgrzewać, choć dla niektórych może być jeszcze zbyt chłodne.
- Czerwiec oznacza początek sezonu letniego – z temperaturami 20-27°C i długimi, słonecznymi dniami. Morze jest już zdecydowanie wystarczająco ciepłe do kąpieli, ale ceny zaczynają rosnąć. To doskonały miesiąc na łączenie zwiedzania z wypoczynkiem na plaży.
- Lipiec i sierpień to już szczyt sezonu, z temperaturami sięgającymi 23-30°C (a czasem nawet wyższymi). Plaże, restauracje i autobusy są zatłoczone, a ceny osiągają najwyższy poziom. Nie zmienia to jednak faktu, że właśnie wtedy morze jest idealne do kąpieli. Jest to również najsuchszy okres, choć sporadyczne burze mogą przynieść ulgę od upału.
- Wrzesień to jeden z najlepszych miesięcy na odwiedzenie Wybrzeża Amalfi. Temperatury są wciąż przyjemne (20-26°C), morze pozostaje ciepłe po letnim sezonie, a tłumy turystów zaczynają się zmniejszać. Ceny również zaczynają spadać, szczególnie pod koniec miesiąca.
- Październik na wybrzeżu oznacza łagodną jesień – z temperaturami 15-22°C i mniejszą liczbą turystów. To doskonały czas na zwiedzanie i piesze wędrówki. Na początku miesiąca morze jest jeszcze wystarczająco ciepłe, ale pod koniec października kąpiel może być już mniej komfortowa. Możliwe są częstsze opady deszczu.
- Listopad przynosi częstsze deszcze i temperatury rzędu 12-18°C. Wiele restauracji i hoteli zaczyna zamykać się na sezon zimowy, a transport publiczny kursuje rzadziej. Ceny są znacznie jednak niższe, a turyści – nieliczni.
- W grudniu temperatury rzadko spadają poniżej 10°C, dni są krótsze, a opady deszczu jeszcze częstsze. Okres świąteczny przynosi do regionu więcej życia, ale większość atrakcji turystycznych pracuje w ograniczonym zakresie.
Podsumowując: najlepszy czas na odwiedzenie Wybrzeża Amalfi to okres od połowy kwietnia do początku czerwca oraz od września do połowy października. Wtedy możesz cieszyć się przyjemną pogodą, umiarkowanymi tłumami i rozsądnymi cenami. Jeśli głównym celem Twojej podróży jest plażowanie i kąpiele, najlepiej wybierz okres od czerwca do września, gdy morze jest najcieplejsze. Pamiętaj jednak, że lipiec i sierpień to miesiące nie tylko najgorętsze, ale również najbardziej zatłoczone i najdroższe.

Co zjeść na Wybrzeżu Amalfi?
Kuchnia Wybrzeża Amalfi to kwintesencja śródziemnomorskiego stylu – prosta, oparta na świeżych, lokalnych składnikach, z dominującymi smakami owoców morza, cytryn i oliwy. Podczas swojej wizyty koniecznie musisz spróbować kilku klasyków. Jakich?
Scialatielli ai frutti di mare to prawdziwy skarb lokalnej kuchni. Co kryje się pod tą nazwą? Ręcznie wyrabiany, świeży makaron o płaskim kształcie – podawany ze świeżymi owocami morza. Każda restauracja ma własną wersję tego dania, ale zazwyczaj zawiera ono małże, krewetki, kalmary i czasem homara w sosie na bazie pomidorów, czosnku i białego wina.
Co na deser? Chociażby sfogliatella – słynne neapolitańskie ciastko, które znajdziesz również na całym Wybrzeżu Amalfi. Ma charakterystyczny kształt przypominający muszlę, z chrupiącym, warstwowym ciastem i słodkim nadzieniem z ricotty, kandyzowanej skórki pomarańczowej i cynamonu. Istnieją dwa główne rodzaje: „riccia” z wieloma warstwami ciasta francuskiego i „frolla” z bardziej kruchego ciasta. Najlepiej smakuje na śniadanie z filiżanką mocnego espresso!
💡 Warto spróbować!
Lokalna cytryna, dłuższa i słodsza niż zwykła, ma chronione oznaczenie geograficzne (IGP). Jest uprawiana na stromych tarasach, co utrudnia mechanizację – dlatego do dziś zbiera się ją ręcznie.
A jeśli szukasz czegoś mocniejszego, spróbuj limoncello – ten słynny likier cytrynowy to prawdziwy klasyk. Produkowany jest z cytryn, które rosną na tarasowych ogrodach wzdłuż całego wybrzeża – są one wyjątkowo aromatyczne i soczyste dzięki lokalnemu mikroklimatowi. Likier jest słodki i mocny (około 30% alkoholu), podawany zawsze schłodzony w roli digestivo po posiłku.
Inne lokalne specjały warte spróbowania to wspomniana już colatura di alici (esencja anchois używana jako przyprawa), delizia al limone (delikatny deser z kremem cytrynowym), spaghetti alle vongole (makaron z małżami). Poza tym region obfituje we wszelkiego rodzaju świeże ryby i owoce morza, często przygotowywane w najprostszy sposób – grillowane z dodatkiem cytryny i oliwy. Buon appetito!
Restauracje na Wybrzeżu Amalfi
W większości restauracji na Wybrzeżu Amalfi obowiązuje nieformalna atmosfera, ale w tych bardziej ekskluzywnych oczekuje się, że w porze kolacji mężczyźni będą nosić długie spodnie i koszule. Pamiętaj też o rezerwacji stolika z odpowiednim wyprzedzeniem –szczególnie jeśli polujesz na taki z najlepszym widokiem. Gdzie zatem warto zjeść na wybrzeżu?
Bawiąc w Positano koniecznie odwiedź Da Adolfo. To prosta restauracja na małej, prywatnej plaży – dostępna tylko łodzią z głównej plaży Positano! Słynie z prostej, ale doskonałej kuchni rybnej i uroczej, rustykalnej atmosfery.
La Sponda w hotelu Sirenuse w Positano to z kolei pomysł dla poszukujących naprawdę wyjątkowego, luksusowego doświadczenia. Ta restauracja z gwiazdką Michelin oferuje niezapomniane widoki na zatokę, a wieczorem bywa oświetlana setkami świec, co tworzy magiczną atmosferę. Ceny są wysokie, ale wspomnienia – bezcenne.
A może chcesz odpocząć od włoskiej klasyki? Jeśli tak, zjedz w Kasai w Praiano! Ta restauracja łączy w swoim menu wpływy Japonii i Śródziemnomorza, a tej wyjątkowej kuchni skosztujesz to na tarasie z widokiem na morze.
Pamiętaj, że na Wybrzeżu Amalfi obowiązuje typowo włoski zwyczaj aperitivo – przedobiedniej przekąski serwowanej z drinkiem. Między 18:00 a 20:00 wiele barów oferuje bufet z małymi przekąskami w cenie drinka. To doskonały sposób na poznanie różnych lokalnych przysmaków bez konieczności zamawiania pełnego posiłku.
Wybrzeże Amalfi – śródziemnomorski skarb
Wybrzeże Amalfi to miejsce, gdzie natura i kultura stworzyły jeden z najpiękniejszych zakątków Włoch, a zapewne i całej Europy. Malownicze miasteczka przyczepione do stromych klifów, krystalicznie czyste morze i wszechobecny zapach cytryn tworzą atmosferę, której nie sposób zapomnieć. Od spektakularnych widoków dostępnych ze Ścieżki Bogów, przez urokliwe plaże, po pyszną kuchnię – region oferuje wszystko, czego można oczekiwać od idealnych wakacji we Włoszech!